övningar - dagens ridpass

Publicerat: 2012-01-23 Kl: 20:47:09 | I kategori: Matildas inlägg



Juste, grym jag var på paint förresten..
Aja, tänkte visa lite hur jag gör övningar på Bobby! Jag gör nästan alltid lydnadsövningar på honom.
Många halter, halvhalter, volter, ökningar, skänkelövningar osv.

I skritten sätter jag ett lite högre tempo, just Bobby kan bli lite irriterad då och sparka ibland men jag försöker att inte bry mig om det, för då slutar han. Efter jag skrittat ett tag försöker jag flytta honom lite, göra halter och volter. Mest halter i skritten.

I traven tycker jag det är jobbigast, men absolut nyttigast. Då rider jag i en "fyrkant", jag gör flyttningar i hörnen så han ska flytta sig så det blir som att jag rider i en fyrkant. Det är väldigt nyttigt, för om man endast går i en volt kan hästen släpa benen efter sig, så denna övning rekomenderar jag! Den är faktiskt svårare än va den ser ut. I traven brukar jag även sätta upp tempot och ha lagom lång tygel och inte låta han ha huvudet alltför långt ner. 

I galoppen börjar jag oftast med att göra en åttvolt.

Jag börjar alltid med en ordentlig galopp, luftig så han typ hoppar upp i luften i varje steg. Sedan behöver man inte göra bytet precis i mitten, men för mig är det viktigt att man bestämmer vart galoppbytet ska vara. Och helst ska hästen göra det självgående. Vissa hästar har ju svårare för galoppbyte, då får man komma på en annan lösning. :)
Men detta är också en bra form, för då får dom galoppera mycket och kommer liksom in i flytet.
Efter ett tag, när jag gjort övningarna, så gör jag oftast övergångar. Det tycker jag också är väldigt bra! 
Detta var mest övningar som jag gör, men jag gör ju dessa i typ varje ridpass så detta blir som typ "dagens ridpass". Så nästa "dagens ridpass" kommer jag skriva hur det gått och om jag kommer på andra övningar. :) Imorgon åker jag till träning hos Lotta (Björe) så då kommer det att komma film om Anna (min hästskötare) filmar.
Gillade ni detta inlägg? Ska jag göra fler inlägg med andra olika övningar?

Kommentarer
Postat av: Viktoria

JAAAAAA love it

2012-01-23 @ 21:02:31
URL: http://viktorianerell.blogg.se/
Postat av: Natalie

Fler sånahär :D

2012-01-23 @ 22:16:48
URL: http://hakkila.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0