Dagens ridpass

Publicerat: 2012-01-29 Kl: 21:48:30 | I kategori: Matildas inlägg


Idag red jag Issa, Bobby och Didde. En tjej i ridhuset hade satt fram bom och sockerbit. Hon lät det vara kvar så vi kunde hoppa, så då ändrade jag ingenting och hoppade det hon hade tagit fram! 

Två bommar på marken och en liten sockerbit, väldigt enkel övning.
Jag tyckte denna övning var bra för att få kontroll över hästen. Bobby blev rädd för traktorerna flera gånger och då provade jag rida på en volt över bom och sockerbit några varv och det lugnade ner honom och han började tänka på annat.
Först red jag det i trav, gick sådär, han tittade lite på sockerbiten så han travade inte riktigt in på den, istället hoppade han av väldigt stort. Men efter några gånger så trava han ända in och hoppa, det var ju såpass lågt så det gick bra.
Sedan gjorde jag det i galopp och han blev väldigt lydig! bom och sockerbiten blev som en liten studs. 
Den andra bommen är bara till för att man inte ska behöva ta ett helt varv och sen på bom och sockerbit igen, så det var smart med andra bommen med tycker jag.
Lite rolig övning för man kan ju göra den hela tiden, om och om och om igen! Man kan nog kalla denna övning för "koncentrera dig på annat" övning. ;)
Issa var lika bra på denna övning, hon blir alltid finare och bättre när hon hoppar för hon tycker det är så roligt.
Didde red jag faktiskt på ridbanan, ville testa lite. Det var ganska hårt men inte så hårt som jag trodde det skulle vara! Travade mest, galopperade inte så mycket.
image description
Bild från idag på Didde

Mer inlägg kommer imorgon, godnatt! 
image description

Kommentarer
Postat av: Issa

Det verkar vara en bra övning. :D

2012-01-30 @ 09:21:05
URL: http://highriders.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0